torsdag 27 juli 2017

Rapport från Mumias Kenya

Den här veckan går fort. Vi jobbar på så gott vi kan. Jag och Rotary teamet är i Mumias i västra Kenya.Strax norr om ekvatorn inte så långt från Victoriasjön och gränsen till Uganda. Från staden Mumias åker vi ju ut till mindre byar med vår mottagning. Olika byar varje veckodag. I dag var vi i Itete.
I Itete finn en brunn utanför kliniken. Rotary har sponsrat den.
DSCN2749 (2)
DSCN2716 (2)
Där har vi många patienter den här veckan också. I dag strax över 100.
  Jag vill ge en liten inblick i vilka sjukdomar och problem vi träffar på. Varje dag kommer många många barn och vuxna med malariasymtom. " Huvudvärk,feber, ledvärk, hosta, kräkning, diarré´o.s.v." Då testar vi-- vi har två "Lab killar" som tar prov på löpande band.Men det är inte alltid så lätt. Ofta börjar patienten med en liten krämpa,, ett skav någonstans eller ett litet utslag. Så då tror jag att jag hittat problemet. Men då när jag är klar med "journalen" kryper det fram att den också hade symtomen ovan. Men ofta syns det klart att patienten har malaria.
Jag tror att det finn en “Malaria-look”. Stora tomma ögon och ett ansikte utan mimik och reaktion .
DSCN2746
Arbetet är omväxlande. Både vuxna och barn med många olika diagnoser även om de flesta har Malaria, skabb och hudinfektioner.
i veckan har jag hittills träffat på:
Påssjuka, vattenkoppor, navelbråck, sytt en sårskada, ormbett, gula ögonvitor, förstorad mjälte,jättelågt blodvärde, HIV-smitta, misstänkt TBC och många lite äldre med allmänt ont i kroppen..
Ibland kan det bli lite dramatik som när en mamma kommer inspringande med sin 4-åring som krampar och är medvetslös. Han är varm och medan sjuksköterskan ordnar fram läkemedel försöker jag slita av kläder och i brist på annat häller jag vatten från min dricka flaska över killen. Krampen slutar strax och sedan får han ligga på britsen medan jag fortsätter mottagningen medan jag med ena öga sneglar på den sovande killen.Allt gick bra—han hade nog feberkramp på grund av malaria
.Men ormen då?? Inte så dramatiskt. När vi kom till en hälsocentral för att hämta vaccin kom en kvinna fram till vår bil och sa att han blivit ormbiten. Det fanns ingen sjukvårdspersonal på hälsocentralen.. sjuksköterskorna är ju sedan länge i strejk. Ormen hade hon med i en påse.. Död hoppades jag. Det var en liten grön mamba som hade ramlat ner på kvinnans arm och bitit till. Hon var inte allvarligt biten utan hon kom till vår mottagning och fick den behandling vi kunde ge..
Det är hög ljudnivå på klinikerna. Småbarnen skriker när de blir vaccinerade och andra gallskriker när de får de mej—en vit människa eller vad de nu tror att jag är.
Men det är trevligt också.
Fina glada söta barn.
Här är några av dem.
DSCN2748
DSCN2736
IMG_0606
i morgon åker vi på helgmys igen. Tandläkare Margareta ska åka hem . Vi har haft roligt tillsammans och värdefullt med tandläkarkompetensen på klinikerna.
Vi jobbar på.

2 kommentarer:

  1. Välbehövlig helg mys tycker jag! Så mycket du får uppleva!!!

    SvaraRadera
  2. Tack för trevliga veckor! Lycka till under "evakueringen"! Saknar Er!

    SvaraRadera