tisdag 8 augusti 2017

Motvillig turist i Uganda

Sedan i lördags den 5/8 är vi i Uganda. Vi blev skjutsade av Rotarys chaufför Elekana till gränsen i Busia. En sista tur till torget i Mumias innan vi åkte mot Uganda.
Vid gränsen lastade vi av packningen och drog väskorna långa hundartals meter till gränsen. Det gick fort att få visum och sedan drog vi vårt pick och pack vidare. Ringde vår Ugandiske kontakt och chauffören hittade oss bland alla brummande långtradare. Efter ett par timmars bilfärd framme vid hotellet.
Uganda är vackert och under bilresan såg vi bördiga fält med ris, majs, sockerrör och bananer . Jag tyckte husen utmed vägen var mer påkostade än på Kenyasidan. Men även här passerade vi då och då grupper av enkla lerhus och plåtskjul. En trevlig välkomstkommite
Vi har tagit in på ett hotell i staden Jinja. Jinja ligger vid Viktoriasjön  där Nilen börjar. Här finns Nilens källa säger man. Vi tyckte vi måste se det och tog en taxi tull Nilens källa. Men tyvärr--- en turistfälla tyckte vi. Först lite inträde  ( 6 ggr mer än för uganduer!)  Vi såg ett minnesmärke över Gandi….. en del av hans aska skulle finnas här men vem vet? I alla fall fin utsikt över Nilen när vi väl passerats ett otal sovernirbutiker.  Kände mej lite lurad--- och köpte inga nya sovenirer. För att komma till Nilens källa—där vatten kommer upp frånunderjorden skulle man betala mer. Så vi såg att Nilen flyter här och det fick räcka.
Men vi beställde en ny utflykt. En kvällstur på Nilen. Jättefint. Så nu har jag bockad av “Kryssning på Nilen” från min ev. “måste-göra innan  jag dör-lista”. En vacker färd i solnedgången.
Vår unga kollega Frida är full av energi. Så Ingegerd och jag försöker hänga med.
I går heldagsutflykt till huvudstaden Kampala. Ett par timmars bilresa med samme chaufför som hämtade oss vid gränsen. Han är bra att ha tillgång till.
Vi gick på Ugandas Museum och lärde oss en del om Ugandas historia. Såg redskap från stenåldern--- likadana som från vår stenålder.
Så ett modernt shoppingcenter. Dyrt men fint. Jag glömde mina solglasögon någonstans så jag köpte ett par nya och några presenter till barnbarnen.
Avslutade med en “afrikagrejormarknad”. Det blev inga inköp för min del--- är nog lite blasé?
I dag tisdag 8/8 är dagen D för valet i Kenya.  Vi ser i svenska nyheter att många är oroliga för utgången. Vi hoppas att det blir lungt så att vi kan åka tillbaka och fortsätta vårt arbete. Men här sitter vi och vet inte vad vi ska hitta på, vet inte heller hur länge vi ska vara här. Hoppas man följer f.d. president Obamas vädjan att man inte ska sätta igång bråk.
Själv är jag väl inte övertygad om att valet blir fredligt men hoppas.
Får citera Pippi Långsström “utan snus försmäktar vi på denna ö”.