måndag 15 oktober 2018

Två seniora pionjärer

Nu jobbar vi på Jag Agneta har jobbat på sjukhuset. Det är ett litet sjukhus men det finns ca 20 vårdplatser samt barnavdelning och förlossningsavdelning. Det är för mej ett ganska  ovanligt sjukdomspanorama. Här kan man stöta på nästan vad som helst, men mycket kan jag känna igen. För det mesta finns någon partient inneliggande med diabetes.  Patienten kommer in med högt blodsocker. Oftas har medicinen tagit slut och man har inte köpt ny medicin.  Har inte haft råd eller bott för långt ifrån ”apotek”. Så glömmer man att ta medicinen. Hemma i Sverige ligger inte sådana patienter  inne utan kontrolleras hos diabetes sköterska . Å andra sidan finns det här patienter som skulle ligga på itensivvårdsavdelning hemma men som vi får försöka sköta så gott det går med små resurser och brist på medicin.



Jag går rond med en av de två clinikal officers.Det är en person med 31/2 år medicinsk utbildning. Ungefär hälften så lång utbildning som en AT-läkare.
Någon utbildad läkare finns inte. Man gör så gott men kan och jag tror att min hjälp behövs när det gäller att undersöka patienter och hitta alternativa diagnoser. Sen kanske man gör som man brukar i alla fall. Jag får vara nöjd om jag sår ett frö till  att tänka annorlunda. Rom byggdes inte på en dag och inte Kacheliba sjukhus heller.


Getter och patienter med anhöriga runt vattenpumpen på sjuhuset.

Det är gott om dagliga frustrationer. Elen har varit off hela förra veckan. Då kan man inte röntga för kraften från generatorn räcker inte. Så hade vi el i måndags. Men då var röntgenkillen fortfarande på ledighet. När han kom på tisdag var elen ”off” igen. I dag hade vi el i ett par timmar. Sen gick inte generatorn igång för man hade ingen bensin. Bensinkassan borta med vinden. Utan generator fungerar inte kylen där vaccin för hela området förvaras. Så nu kanske vaccin för hela trakten förstörs. Suck Suck!
 Önskar  att jag kunde komma ihåg alla märkliga sjukhistorier.
Här är några:
En kvinna skulle gå hem med korna i mörkret med ficklampan i munnen. Käken gick ur led och hon kom till sjukhuset morgonen efter. Jag hade ett svagt minne av hur man drar käken tillrätta. Konsulterade dr GOOGLE och manövern lyckades.
En annan kvinna hittades av polisen i ett dike medvetslös för nästan en vecka sedan. Unknown African women. Enligt ryktet alkoholiserad och HIV-positiv. Hon reagerar fortfarande inte  och nu ska man flytta henne till ett större sjukhus. Där finns inte heller någon datortomografi. Tror att man egentligen bara vill bli av med problemat.
En kvinna låg inne på sjukhuset förra veckan. Avmagrad och svag. Kliniskt ( med blotta ögat) misstanke om AIDS men första två testerna var normala. Hon skevs ut med misstanke om att vara undernärd. Så kom hon tillbaka och jag envisades med att ta ett nytt prov, Då visade det på HIV. Teamet som sköter ”bromsmedicin ” tillkallades igen och i går fick hon bromsmedicin. I dag var hon redan betydligt bättre!!
Jag kunde skriva en hel bok om alla olika sjukhistorier och behandlingar. Mycket är så annorlunda.
På tal om el: I dag kom en pappa med ett litet malariasjukt barn. Han sa att mamman dött för en vecka sedan. Jag frågade hur och han sa att hon fått en elchock. Hur? Jo hon hade hängt våt tvätt på en lina som stod i förbindelse med taket belagt med korrugerad plåt. Någon hade kopplat elen fel och linan blev strömförande.
Ja vad ska man säga? Inte Hakuna Matata i alla fall!


Nyfiken frisk Kille!

4 kommentarer:

  1. Hej! Beundrar hur du kan se detta elände och samtidigt inse skillnad mellan vår välfärd o dina möjligheter där. Men det lilla du kan göra har säkert stor betydelse på sikt. Var rädd om dej o kom hem väl. Kram Ingegärd

    SvaraRadera
  2. Jag säger till Bosse att jag får bryta ihop när jag kommer hem!

    SvaraRadera
  3. Ja bryt ihop när Du kommit hem.Då väntar förhoppningsvis en läkande jul.Kram och var rädd om dig.

    SvaraRadera
  4. Tack Agneta jag ” lusläser” Din blogg. Förstår att det är annorlunda än i Mumias. Väntar ivrigt på nästa rapport, Fina bilder!

    SvaraRadera