söndag 14 april 2013

Regn sol och lera.

140413

Arbetet fortsätter. Efter helgdagen med anledning av den nye presidentens tillträde har vi åkt ut till klinikerna som vanligt. Vi såg inga protester eller några randiga getter under helgdagen. Det vilar ett spänt lugn över Kenya som vi uppfattar det. I Jeepen pågår varje dag politiska samtal. Ja jag förstår inte swahili, men språket är uppblandat med engelska uttryck. Ibland tror jag att jag kan hänga med  men nej--- nu fortsätter dom på swahili.  Det är inte utan att jag kan känna mej ensam och utanför. Tur att jag har min kollega att samtala med på kvällarna.

safari village o vecka 15 007

Det regnar för mycket här. Floder svämmas över och folk måste fly från sina hem på en del ställen. Sådden förstörs och majsen tar sig inte på de vattensjuka åkrarna. Och vägarna…. Så leriga , sliriga och svårframkomliga. Det var nätt och jämt vi kom fram till en av klinikerna i veckan. På lervägen stod tre stora sockerrörslastade bilar och blockerade. De hade kört fast i halkan och vi kunde inte klämma oss förbi. Yusuf tog en annan väg. Den var också hal och slirig och delvis översvämmad. Men han kör bra vår chaufför. Hemresan trodde vi skulle bli bättre men nej… floden hade svämmat över och Yusuf vände. Det var djupt och vi har ju hela vårt medicinförråd i bakvagnen. Men vi körde fast på den andra vägen. Bilens hjul gled ner i två djupa diken och underredet fastnade på vallen emellan. Några killar hjälpte oss sedan så bilen kom loss. Det är visst vanligt att då ska man betala för hjälpen vilket vi gjorde. Det hjälpte inte att jag på europeiskt, rättvisemärkt sätt sa att vi ju ofta behandlade deras landsmän gratis så de kunde väl visa samma välvilja mot oss? “ They don´t understand” sa Janet och så var det med det.

safari village o vecka 15 022 (2) zoomad

Regnet gör också att vi har haft lite färre patienter. Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop men efter lång väntan ute på klinikerna kommer det ändå en del sjuka. Det är mest barn med malaria och då känns det bra att vi är där med bra medicin och myggnät. I veckan har vi också hämtat upp en sjuksköterska som haft med vaccin för barnavårdskontroller och även haft mödravård. Jacinta en kenyansk sjuksköterska som arbetar för Rotary har varit med till ett par kliniker och haft möte med både regeringens hälsocentraler och “våra” hälsokommittéer. Vi strävar efter ett bar samarbete med den lokala sjukvården och efter att det ska bildas självgående hälsocentraler på “våra” kliniker. Så arbetet fortsätter!

safari village o vecka 15 017

Men efter regn kommer solsemester. Cecilia och jag har varit på minisemester på Lake Viktoria Safari Village. Det är en lugn och vacker anläggning inte så långt härifrån. Vi har slappat under kokospalmer, solat lite , fått god mat. Man kan bada i Victoriasjön och det ville vi gärna. Men vi var avvaktande ett tag. Jag såg en orm simma förbi bara 2 meter ut i vattnet! Den ca 1 meter, tjock och hade gula ränder. Såg definitivt farlig ut och då ekade alla välmenande hälsningar i huvudet. “ Var rädd om dej!”. Men efter ett tag sa vi—” Ormen finns ju inte under vattnet “, så vi tog ett dopp- Varmt och härligt och vi ( eller åtminstone jag) kände oss modiga.Vi såg inte några flodhästar, men en annan orm i vattnet lite senare. Ja förhoppningsvis är detta enda orm historien från denna gång!

safari village o vecka 15 044

Vi har haft en lugn och avkopplande helg.  Vilken lyx att se solen gå ner över Victoriasjön!

 

3 kommentarer:

  1. Sagolikt vackert! Men jag gillar inte att du simmar med ormar! Kram från Ingegärd!

    SvaraRadera
  2. Hej syster! Ja visst är jag modig! Har Du fångat vargen förresten?

    SvaraRadera
  3. Hej! Nej nu har det varit tyst om vargen, kanske har den gått vidare.NU har våren kommit till Lund och är på väg till Österlen också! Trädgården väntar!

    SvaraRadera